A Peugeot biztonsági és vezetés támogató technológiák
Az aktív tempomat egy továbbfejlesztett sebességszabályozó/-korlátozó rendszer, mely a szabályozáskor a gépkocsi előtt haladó jármű távolságát is figyelembe veszi.
A funkció használata különösen autópályán, folyamatos, ill. közepes forgalom esetén hasznos, mivel nem áll le automatikusan a szabályozás, ha a gépkocsi megközelít egy másik járművet. Amikor a radar járművet érzékel, a rendszer - az állandó követési távolság fenntartása érdekében - pusztán a motorfékre hatva akár 20 km/h-val is képes csökkenteni a gépjármű sebességét. Ha ismét szabaddá válik az út, a tempomat visszaállítja az eredetileg beprogramozott sebességet. Ha a követési távolság megtartásához nem elegendő a 20 km/h-s lassítás, a tempomat figyelmezteti a vezetőt, és rábízza a sebesség szabályozását.
Az első lökhárító középső részébe egy 150 m hatótávolságú radar van beépítve. 30 km/h és 180 km/h között a Stop funkcióval kiegészülő adaptív tempomat (ACC Stop) kétféle feladatot lát el:
- automatikusan a vezető által beprogramozott utazósebességen tartja a gépjárművet,
- automatikusan kiigazítja a gépkocsi és az előtte haladó gépjármű közötti követési távolságot (az előre beállított szintnek – messzi, normál, közeli – megfelelően).
A rendszer érzékeli, ha a gépjármű előtt ugyanabba az irányba egy másik autó is halad. Az állandó követési távolság biztosítása érdekében automatikusan az elöl haladó jármű sebességéhez igazítja a gépkocsi sebességét: a motorfék és a fékrendszer segítségével (a féklámpák bekapcsolása mellett) lelassítja az autót (manuális sebességváltó esetén) vagy akár teljesen meg is állítja azt (automata sebességváltó esetén)modelltől és motortól függően széria- vagy extra felszerelés .
A középkonzolon elhelyezett forgókapcsolóval szabályozható Grip Control a gépjármű sokoldalúbb használatát teszi lehetővé azáltal, hogy gyenge tapadási feltételek között a körülményekhez igazítja a meghajtást. A szabadalmaztatott rendszerhez speciális gumiabroncsok tartoznak.
A sokoldalú és rugalmas használatot biztosító Grip Control az első kerekekre hatva mindig az adott terepnek megfelelően optimalizálja a gépjármű meghajtását. A kontroll mindvégig a vezető kezében marad: Standard üzemmódban rábízhatja magát az intelligens rendszerre, vagy a forgókapcsolóval másik üzemmódot választhat:
- A Standard üzemmód normál menetkörülmények esetén használatos, amikor kicsi a megcsúszás veszélye.
- Havas út üzemmódban a rendszer az első kerekek meghajtását a csúszós útfelület tapadási viszonyaihoz igazítja. 50 km/h sebességtől az automatika Standard üzemmódba kapcsol.
- Terep üzemmódban csúszós úton (sár, nedves fű stb.) is biztonsággal közlekedhetünk. Induláskor a fedélzeti elektronika a tapadó kerekekhez közvetíti a maximális nyomatékot, úgy viselkedik, mint egy önzáró differenciálmű. A 80 km/h sebességig aktív üzemmód különösen földutakhoz ideális.
- A Homok üzemmód a meghajtott kerekeknél kisfokú kipörgést engedélyezve biztosítja az autó haladását laza talajon, és csökkenti az elakadás kockázatát. Ez az üzemmód 120 km/h sebességig működőképes, utána Standard módba vált.
- ESP OFF üzemmódban 50 km/h sebesség alatt a vezetői kontroll biztosítása érdekében lehetőség van a dinamikus menetstabilizáló (ESP) és a Grip Control kikapcsolására.
A fokozott erőátvitelre kapcsolható Advanced Grip Control rendszer a következő elemekből áll:
- Optimális tapadás elérése: az ötféle tapadási mód közül (Normál, Havas út, Terep, Homok, ESP OFF) a középkonzolon található forgókapcsolóval választhatunk.
- Speciális 18’’ M+S (Mud & Snow) gumiabroncs
- Hill Assist Descent Control (HADC): a lejtőn történő elindulást segítő új berendezés segítségével meredek lejtőn is tökéletesen és biztonságosan meg tudjuk tartani a járművet és annak irányát. A rendszer újdonsága, hogy igen kicsi sebességen (3 km/h) is képes megtartani a járművet, így a stresszesnek mondott helyzetekben is teljes kontrollt és biztonságérzetet nyújt a vezetőnek.
A funkciót 70 km/h sebesség alatt a középkonzolon található nyomógombbal kapcsolhatjuk be. A rendszer 30 km/h sebesség alatt kapcsol be.
- Enyhe lejtőn, ill. problémamentes helyzetekben a vezető felengedheti a gáz- és a fékpedált. Egyes vagy kettes fokozatba tett sebességváltó esetén a rendszer maga szabályozza a jármű sebességét.
- Meredek lejtőn és/vagy haladási nehézség esetén a gépjárművet üresbe téve lehet bekapcsolni a lejtmenet-szabályozó funkciót. A nagyobb biztonság érdekében lejtőn lefelé haladva a rendszer alacsony sebességen tartja a gépkocsit.
A lejtmenet-szabályozó funkció a lejtő mértékéhez igazodik:
- 5-8%-os lejtő: 17 km/h körüli sebesség
- 8% < lejtő: 3-17 km/h sebesség
Az Active Safety Brake (automata vészfék) a figyelmeztetést követően lép működésbe, ha a vezető nem elég gyorsan reagál, és nem fékez időben. A rendszer a vezető beavatkozása nélkül a gépjármű sebességének csökkentésével segít elkerülni az ütközést vagy csökkenteni annak mértékét. A rendszer az azonos irányba haladó vagy egy helyben álló, rendszámtáblával felszerelt gépjárműveket, valamint az adott sávban tartózkodó gyalogosokat veszi figyelembe (a kerékpárokat, motorbicikliket, állatokat, ill. az úttesten található egyéb tárgyakat nem érzékeli). Az Active Safety Brake az alábbi esetekben működőképes:
- Mozgó gépjárművek érzékelése esetén 5 km/h és 140 km/h sebesség között,
- Álló gépjármű érzékelése esetén 80 km/h sebességig,
- Gyalogos érzékelése esetén 60 km/h sebességig.
Ez a rendszer 12 km/h és 140 km/h között figyelmezteti a vezetőt a gépjármű holtterében tartózkodó és arra potenciális veszélyt jelentő járművekre. Amikor a rendszer a holttérben másik járművet (személyautót, kamiont, kerékpárt) érzékel, figyelmeztetésképp kigyullad az adott oldali visszapillantó tükörbe beépített jelzőlámpa.
A rendszer a sávtartó asszisztenssel összehangoltan működik: ha a vezető az irányjelző bekapcsolása mellett sávot vált, az adott oldali visszapillantó jelzőlámpájának felgyulladásán kívül a menetpálya korrekcióját is érzékelni fogja, ami egy esetleges ütközés elkerülését célozza.