WLTP SZABVÁNY
WLTP
Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure
A WLTP (a személyautókra és könnyű haszonjárművekre vonatkozó, világszinten összehangolt és egységes vizsgálati eljárás) az Európai Unió típusjóváhagyási rendszere szerinti járművek homologizálására szolgál. Új vizsgálati ciklust és eljárást határoz meg a könnyű járművek üzemanyag-fogyasztásánakSzemélyautók és 3,5 tonna össztömegnél könnyebb kishaszonjárművek , valamint CO2- és károsanyag-kibocsátásának mérésére standardizált (laboratóriumi) körülmények között.
A WLTP váltotta fel az előző, 1992-ben hatályba lépett tanúsítási eljárást (NEDC). 2017 szeptembere óta minden először forgalomba helyezett új modellt a WLTP szabvány szerint kell homologizálni. 2018 szeptemberétől pedig valamennyi eladott járműnek WLTP-hitelesítettnek kell lennie. Az új laboratóriumi tesztprotokollt a valós vezetési körülmények között tapasztalt kibocsátások vizsgálatával (Real Driving Emission-RDE) együtt kell elvégezni.
A WLTP szabványnak köszönhetően a fogyasztók pontosabb képet kapnak a járművek üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról
A Peugeot és a WLTP
A károsanyag-kibocsátás tekintetében az Euro 6.2Európai szabvány, amely meghatározza a károsanyag-kibocsátási értékeket motorokkal felszerelt Peugeot járművek már most megfelelnek a 2020. szeptemberben hatályba lépő kibocsátási szinteknek.
A Peugeot már a rendeletet megelőzően bevezette azokat a műszaki megoldásokat (az SRCSzelektív katalitikus redukció a dízelmotorok és az FAPrészecskeszűrő a benzinmotorok esetén), amelyeknek köszönhetően a márka járművei már most WLTP szerint homologizáltak (kötelező érvényű minden személygépkocsi esetében 2018 szeptemberétől). Ez a vizsgálat reálisabban tükrözi azokat a kibocsátásokat, melyeket az ügyfelek valós vezetési feltételek mellett tapasztalnak.
A PSA Csoport 2015 eleje óta nyilvánosan kiállt az új eljárás bevezetése mellett. Ezen kívül a PSA Csoport ügyfelei tájékoztatásának folyamatos javítása érdekében és az átláthatóság melletti elköteleződés jegyében közzétette az egyes márkák honlapjain modelljei valós felhasználási körülmények között mért fogyasztási adatait 2016-tól, valamint a nitrogén-oxid-kibocsátási értékeket 2018. márciustól. Ezeket a számadatokat egy olyan, nem kormányzati szervezetekkel (T & E és FNE) kialakított szabvány szerint mérték, melyet független harmadik fél (Bureau Veritas) hitelesített.
MIBEN MÁS A WLTP?
A szabvány vizsgálati eljárások változásai
- A kibocsátások mérése a személygépkocsikra vonatkozó kiigazítások tervezése céljából
- A ciklusok során megtett távolság növelése
- Nagyobb menetsebességen elvégzett vizsgálatok
- Életszerűbb, dinamikusabb vezetési stílus alkalmazása
- Hosszabb ideig tartó vizsgálatok
A NEDC-TŐL A WLTP-IG
A WLTP egyik célja, hogy a homologizációs eljárás során reálisabban tükrözze a járművek valós felhasználási körülményeit és aktuális műszaki tartalmát. Szigorúbb vizsgálati feltételeket és dinamikusabb vezetési profilt határoz meg, mint a 90-es években kialakított NEDC szabvány. A WLTP a tényleges, aktuális menetadatokat veszi figyelembe, míg a NEDC elméleti vezetési jellemzőkön alapult.
A WLTP pontosabb értékeket is produkál, mivel figyelembe veszi az egyes autók műszaki adatait, beleértve az összes opcionális felszerelést is, ami jelentősen befolyásolhatja az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást. A WLTP értékek bizonyos esetekben magasabbak, mint az ugyanazon jármű NEDC értékei. Ez nem azt jelenti, hogy az üzemanyag-fogyasztás teljesítménye rosszabb; ez egyszerűen egy új mérés, amely egy robusztusabb és hosszabb tesztcikluson alapul, ezért jobban tükrözi a járművek valós felhasználásait.
A FŐBB KÜLÖNBSÉGEK AZ NEDC ÉS WLTP TESZTELJÁRÁS KÖZÖTT
NEDC | WLTP | |
Vizsgálati eljárás | Egyedi vizsgálati eljárás | A valós vezetést jobban jellemző dinamikus ciklus |
A vizsgálati idő | 20 perc | 30 perc |
A ciklustávolság | 11 kilométer | 23,25 km |
Vezetési szakaszok | 2 vezetési szakasz, 66 % városban és 34 % országúton | 4 dinamikusabb vezetési szakasz, 52 % városban és 48 % országúton |
Átlagsebesség | 34 km/h | 46,5 km/h |
Csúcssebesség | 120 km/h | 131 km/h |
A jármű egyéni felszereléseinek hatása | A NEDC nem veszi figyelembe a CO2-kibocsátásra és az energetikai teljesítményekre gyakorolt hatást | Figyelembe vesz további jellemzőket (modellenként eltérhetnek) |
Sebességváltás | Rögzített sebességváltási pontok | Különböző sebességváltási pontok minden járműhöz |
Vizsgálati hőmérsékletek |
20 és 30 °C között végzett mérések |
Mérések 23 °C, CO2-értékek 14 °C korrigálva |
KIBOCSÁTÁSOK VALÓS VEZETÉSI HELYZETBEN - REAL DRIVING EMISSIONS - RDE
2018 szeptemberétől a WLTP vizsgálati eljáráson kívül minden gyártónak meg kell mérnie modelljei kibocsátását valós vezetési körülmények között (RDE). Ez vonatkozik az EU-ban, Svájcban, Törökországban, Norvégiában, Liechtensteinben, Izraelben és Írországban értékesített összes járműre.
A közúton végzett RDE vizsgálatok során a szennyező anyagok, többek között a nitrogén-oxidok és a finom részecskék kibocsátási szintjét mérik. Ennek köszönhetően még reálisabb képet kapunk a járművek mindennapos használata során tapasztalható kibocsátásokról.
GYIK
Mi a WLTP?
A WLTP egy angol betűszó, amely a « Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure » (világszinten összehangolt vizsgálati eljárás a személyautókra és a kishaszonjárművekre vonatkozóan) kifejezés egyes szavainak kezdőbetűiből áll.
Az új vizsgálati eljárásnak köszönhetően olyan üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási adatokat kapnak az ügyfelek, amelyek sokkal közelebb állnak a jármű felhasználása során tapasztalt értékekhez. 2018 szeptemberétől az első alkalommal regisztrált összes járműnek rendelkeznie kell WLTP-tanúsítvánnyal. A WLTP fokozatosan felváltja a régi NEDC (New European Driving Cycle) eljárást.
Mi a WLTP menetciklus?
A járművek fogyasztási és kibocsátási értékeit mindig meghatározza az egyes személyek vezetési stílusa. Ezért a WLTP szabvány kialakításához világszerte nagy mennyiségű adatot gyűjtöttek. Az adatok alapján négy reprezentatív vezetési szakaszt határoztak meg, négy átlagsebességet alapul véve: kicsi, közepes, magas és nagyon magas.
Minden szakaszban különböző helyzeteket mérnek (fékezés, gyorsulás, megállás) különböző módokon, hogy azok tükrözzék a mindennapos vezetési helyzeteket. A különböző fázisok kombinálásával áll elő az úgynevezett «vezetési ciklus».
Az üzemanyag-fogyasztás négy különböző vezetési helyzetben jelenik meg, egy-egy kombinált összértékkel a benzines, a dízel, a hibrid és az újratölthető hibrid járművekre.
Mit jelent számomra a WLTP?
A WLTP hatályba lépése azt jelenti, hogy a jármű leírása szerinti üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátási értékek pontosabban tükrözik a valódi vezetési helyzetekben kibocsátott értékeket.
A WLTP a jármű egyedi felszereléseit (pl. téli gumi, üvegtető) is figyelembe veszi, ezért a jármű pontos konfigurációja alapján reálisabb értékeket kapunk.
A reálisabb értékek természetesen azt jelentik, hogy a fogyasztási és a kibocsátási értékek magasabbak lesznek a belső égésű motorral felszerelt járművek esetében, míg az elektromos járművek (beleértve az újratölthető hibrideket is) hatótávja csökken. Ez azt is eredményezheti, hogy több járművet érint a CO2-adó. A WLTP-hitelesített járművek azonban továbbra is a NEDC alapján adóznak. Rövid távon a CO2-kibocsátáson alapuló adózási rendszerek nem változnak (CO2-adó, a vállalati gépkocsik adója).
Mi az RDE?
Az RDE az angol « Real Driving Emissions » (valós vezetési feltételek melletti kibocsátás) kezdőbetűiből származó betűszó. Ez egy új, a szennyező anyagok, köztük a nitrogén-oxidok és a finom részecskék kibocsátának mérésére szolgáló eljárás.
Nevéhez híven az RDE vizsgálatot nem laboratóriumban, hanem közúton, valós vezetési helyzetben hajtják végre. A méréseket a teszt során a jármű hátuljára rögzített PEMS (Portable Emissions Measurement System - hordozható kibocsátásmérési rendszer) nevű okoseszközzel végzik.
Mi az EURO 6 szabvány?
Az Euro 6 a jelenleg érvényben lévő környezetvédelmi szabvány, amely korlátozza a kibocsátott szennyező gázok mennyiségét. A finom részecskék és a nitrogén-oxidok maximum szintjét a korábban hatályos Euro 5 szabvány értékeinél alacsonyabban határozza meg.
2018. szeptembertől* lép hatályba az Euro 6 második változata, az Euro 6.2, amely még alacsonyabb határértékeket határoz meg a benzinmotorral felszerelt járművek részecske-kibocsátására vonatkozóan.
*Az új gépjárművekre vonatkozik. Az új típusú járművekre új kibocsátási szabványok vontkoznak, amelyek egy évvel korábban lépnek életbe.
Mi a szelektív katalitikus redukció?
A járművek szennyezőanyag-kibocsátásának további csökkentése érdekében folyékony ammóniát, egy AdBlue® nevű adalékanyagot fecskendeznek be a dízelautók kipufogórendszerébe. Az AdBlue®-val ötvözött szelektív katalitikus redukciós rendszer (SCR - Selective Catalytic Reduction) akár 90 százalékkal csökkenti a nitrogén-oxidok kibocsátását, így mindössze gőz, nitrogén és széndioxid marad vissza.
Mi a homologizációs eljárás?
Szabványosítottt paraméterek összessége, melybe beletartozik például a járművek homologizálásához szükséges vizsgálati ciklus.
Az egységes homologizációs eljárás a különböző járművek fogyasztási és CO2-kibocsátási adatainak összehasonlítására is alkalmas.
Az 1992-ben hatályba lépett NEDC (New European Driving Cycle) szabványt a WLTP váltja fel 2018. szeptembertől.
Miért változik a homologizációs eljárás?
Nyilvánvalóvá vált, hogy a járművek NEDC szerinti vizsgálatával kapott értékei nem tükrözik megfelelően a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásokat.
A WLTP használatával mért és közzétett fogyasztási adatok közelebb kerülnek ahhoz a szinthez, amelyet az ügyfelek tapasztalnak.
Nőni fog az üzemanyag-fogyasztásom?
Mikor lép hatályba?
A WLTP értékek a következő határidővel kell közzétenni az ügyfelek számára:
2019. január 1-től a személyautókra vonatkozóan
2020. január 1-től a kishaszonjárművekre vonatkozóan.